När kunder loggade in med sitt eget bank-id kom de in på andras konton. Varje gång de uppdaterade sidan på appen fick de upp uppgifterna från en ny, till synes slumpvald användare. Det är oklart om kunder har kunnat handla för andras pengar.
Klarna hade vid utgången av 2020 totalt 87 miljoner konsumenter världen över, men det är oklart hur många av dessa som har ett konto i bolaget app. Det tekniska haveriet sträcker sig också utanför Sveriges gränser, på Twitter strömmar upprörda reaktioner in från Klarna-användare i olika länder.
Klarna har nu stängt appen och hänvisar till ett serviceavbrott. Bolagets presschef Niklas Gillström återkommer till Di efter ett tag med en skriftlig kommentar.
”Vi upplever för tillfället störningar i våra system orsakade av tekniska problem. Vi gör vårt yttersta för att återställa systemet och våra tjänster till full kapacitet och ber om ursäkt för eventuella besvär som det medför våra kunder. Vi har för tillfället blockerat all inloggning i appen tills vi är säkra på att problemet är helt löst.”
Di fortsätter söka bolaget för följdfrågor om de tekniska problemen beror på ett internt haveri eller extern påverkan, hur allvarligt bolaget ser på att personuppgifter delats mellan användare och om kunder nu kan ha råkat handla med andras pengar. Klarna har bett att få återkomma med svar.
Finansinspektionen, FI, som bland annat är tillsynsmyndighet för banker, uppger att man är informerad om situationen.
”Vi har kontaktat Klarna och bett dem om en redogörelse för vad som har hänt”, uppger Karin Lundberg, chef för verksamhetsområdet Bank, för Di.
I nuläget har FI inga ytterligare kommentarer, uppger hon vidare.
Di söker även Integritetsskyddsmyndigheten, som tidigare hette Datainspektionen, för en kommentar.
Commentaires